Configureer de Google Shopping Feed-extensie


Algemene kenmerken
In deze sectie worden alle beschikbare attributen voor de Google Shopping-feed weergegeven. Sommige attributen zijn verplicht voor alle producten en andere zijn verplicht voor bepaalde producttypes, zoals kleding. Om fouten in de Google Shopping-feed te voorkomen, zorg ervoor dat je alle aanbevolen attributen invult.
Productnaam & Beschrijving
Koppel de juiste attributen voor de naam en beschrijving om de waarden te exporteren naar de Google Shopping-feed. De beschrijving wordt ingekort tot maximaal 5000 tekens en ontdaan van HTML.
Data: Naam
De naam is een verplicht veld voor de feed. Selecteer het attribuut dat deze waarde gebruikt.
Data: Beschrijving
De beschrijving is een verplicht veld voor de feed. Selecteer het attribuut dat deze waarde gebruikt.
Unieke Productidentificaties
Gebruik het GTIN/Barcode-attribuut om wereldwijde artikelidentificatienummers (GTIN's) in te voeren in een van de volgende formaten: UPC (in Noord-Amerika), EAN (in Europa), JAN (in Japan) of ISBN (voor boeken). Selecteer het attribuut dat deze GTIN’s bevat. Volgens de vereisten van Google Shopping moeten producten twee van de drie unieke identificaties bevatten. Wanneer er minder dan 2 unieke identificaties zijn, wordt het attribuut "Identifier Exists" automatisch geactiveerd in de feed. Lees meer over het attribuut "Identifier Exists" in onze kennisbank.
Data: GTIN
Vereist voor alle producten waaraan door de fabrikant een GTIN is toegekend. Een GTIN is de numerieke versie van een barcode, identificeert jouw product en moet uniek zijn per product-ID. Dien een GTIN in zoals gedefinieerd in de officiële GS1-validatiegids. Zie ook hier.
Data: Merk
Vereist voor elk product met een duidelijk geassocieerd merk of fabrikant.
Data: MPN
Vereist: MPN is een uniek identificatienummer uitgegeven door de fabrikant. Als je de GTIN in je feed hebt, is de MPN niet verplicht. Zonder GTIN vereist Google wél de MPN én het merk.
Identifier Exists
Voegt automatisch een rij toe met "Identifier Exists = false" wanneer niet aan de voorwaarden wordt voldaan. Aanbevolen om deze op "Ja" te zetten.
Productconditie
De conditie van het product is een verplicht veld voor Google Shopping. Slechts drie opties zijn toegestaan: Nieuw, Gereviseerd en Gebruikt. Selecteer de standaard conditie van je producten of gebruik een aangepast attribuut.
Data: Conditie
De conditie is een verplicht veld voor de feed. Slechts drie opties zijn beschikbaar: Nieuw, Gereviseerd en Gebruikt. Selecteer de standaard conditie van je producten. Wanneer je de conditie aanpast op productniveau in het Google Shopping-tabblad, wordt de standaardwaarde overschreven.
Productcategorie
Producten worden gecategoriseerd in Google Shopping volgens de officiële Google-producttaxonomie. Gebruik de meest specifieke productcategorie om aan de vereisten van Google te voldoen. Meer informatie.
Overschrijf deze waarde om de categorie te specificeren.
Op Categorieniveau
Catalogus » Categorieën beheren » Selecteer categorie » Feeds » Google Productcategorie
Op Productniveau
Catalogus » Producten beheren » Selecteer product » Google Shopping-tabblad » Google Shopping Productcategorie.
Klik hier voor meer informatie over de Google producttaxonomie, inclusief de verschillende categorieën.
Niet-verplichte velden
Het wordt aanbevolen om de volgende productinformatie te verstrekken voor elk uniek artikel dat je indient, mits deze bestaat, relevant is en binnen de geaccepteerde waarden valt voor de volgende gedetailleerde productattributen zoals:
Kleur
Materiaal
Patroon
Maat
Maattype
Maateenheidensysteem
Geslacht


Producttypen
In deze sectie worden alle beschikbare attributen weergegeven die kunnen worden gebruikt om de Facebook-feed te genereren. Sommige attributen zijn vereist door Facebook voor alle producttypen; andere zijn vereist voor specifieke producttypen, zoals kleding.
Product-ID
Selecteer de identificatie die je gebruikt voor je producten; dit weerspiegelt ook de logica in de Facebook Pixel.
Naam
Selecteer het attribuut dat overeenkomt met de productnaam. Dit attribuut moet overeenkomen met de titel van de productlandingspagina. Aanbevolen veld: Productnaam
Beschrijving
Selecteer het attribuut dat overeenkomt met de productbeschrijving. Zoals vereist door Facebook wordt de beschrijving ingekort tot maximaal 5000 tekens en worden HTML-tags verwijderd. Aanbevolen veld: Beschrijving
Afbeeldingsbron
Selecteer welke afbeelding je wilt weergeven voor je productadvertentie. Het is aanbevolen om alle beschikbare afbeeldingen te selecteren zodat ook extra afbeeldingen worden geëxporteerd.
GTIN
Voor alle producten met een GTIN die door de fabrikant is toegewezen. Een GTIN is de numerieke versie van de barcode, identificeert je product en moet uniek zijn per product-ID.
Fabrikant
Voor elk product met een duidelijk gekoppeld merk of fabrikant.
MPN
MPN is een uniek nummer uitgegeven door de fabrikant. Als je een GTIN hebt in je feed, is MPN niet verplicht.
Productconditie
De productconditie is een verplicht veld voor Facebook. Selecteer de standaardconditie van het product. Alleen drie opties worden ondersteund: Nieuw, Gerefurbished en Gebruikt.
Productcategorie
De producten worden op Facebook gecategoriseerd volgens de Google-producttaxonomie. Gebruik de meest specifieke productcategorie om te voldoen aan de Facebook-feedvereisten. Gebaseerd op vooraf gedefinieerde waarden (string of categorie-ID) uit de Google-producttaxonomie. Bijvoorbeeld: Kleding > Jurken of 2271
Overschrijf deze waarde om de categorie te specificeren.
Op categorieniveau
Catalogus » Beheer categorieën » Selecteer categorie » Feeds » Facebook-categorie
Op productniveau
Catalogus » Beheer producten » Selecteer product » Facebook-tabblad » Facebook-productcategorie.
Niet-verplichte productvelden
Hoewel niet verplicht, wordt aanbevolen om de volgende productinformatie te verstrekken als het attribuut bestaat of relevante waarden bevat:


Aanvullende configuratie
Configureer extra gegevensvelden, verzendinformatie en koppel je configureerbare en gegroepeerde producten.
Extra velden.
Je kunt aangepaste velden toevoegen aan je feed indien nodig. Zorg ervoor dat je de meest recente standaarden voor aangepaste velden gebruikt om foutmeldingen in de feed te voorkomen. De richtlijnen voor aangepaste velden zijn te vinden in de verzendsectie van de platformdocumentatie.
Verzending
Configureer de verschillende verzendmethoden van je winkel per land, dienst, vanaf-tot prijs en de uiteindelijke verzendkosten binnen dat bereik. Je kunt een onbeperkt aantal verzendmethoden toevoegen aan je feed, maar houd er rekening mee dat er een verschil moet zijn tussen het vanaf-tot prijsbereik en de stappen. Je kunt het land, de dienst, vanaf- en tot prijs instellen. Als dit niet geavanceerd genoeg is of als je de verzendinstellingen op basis van gewicht wilt gebruiken, kun je dit instellen in je account.
Google Analytics Tracking
Als je gebruikmaakt van Google Analytics, kun je hier je UTM-tags toevoegen, bijvoorbeeld: utm_source=Googleshopping&utm_campaign=Googleshopping


Filtervoorwaarden
Met deze optie kun je producten opnemen of uitsluiten uit de Google Shopping-feed op basis van zichtbaarheid of voorraadstatus.
Filter op Zichtbaarheid
Neem producten op of sluit ze uit op basis van hun zichtbaarheid.
Filter op Categorie
Neem producten op of sluit ze uit op basis van hun categorie.
Let op bij Inclusie:
Eenvoudige producten binnen een gegroepeerd, configureerbaar of gebundeld product worden als afzonderlijke entiteiten behandeld. Zorg ervoor dat ook deze producten zijn opgenomen in de geselecteerde categorieën.
Let op bij Exclusie:
Sluit producten uit die in deze categorieën vallen. Producten die in meerdere categorieën zijn toegewezen, moeten uit al deze categorieën worden uitgesloten.
Uitsluiten van Niet op Voorraad
Sluit producten uit die momenteel niet op voorraad zijn in je winkel.
Geavanceerde Filters
Stel geavanceerde filters in op basis van je productattributen en beschikbare filteropties.


De Google Shopping-feed
Elke store view heeft zijn eigen Google Shopping-feed. Je kunt eenvoudig de generatie van de Google Shopping-feed op winkelniveau in- of uitschakelen of automatisch laten genereren. Als je geen gebruik maakt van de Cronjob-functionaliteit, is het ook mogelijk om de Google Shopping-feed handmatig te genereren.
Feedgeneratie
Schakel de feedgeneratie in of uit voor deze store view of wijzig de bestandsnaam.
Bestandsnaam
googleshopping.xml
Cron
De Cronjob is een periodiek script dat is ingepland om automatisch de Google Shopping-feed te genereren op basis van de onderstaande frequentieconfiguratie. Zorg ervoor dat je standaard Magento Cronjob goed werkt. Neem contact op met je hostingprovider als dit niet het geval is.
Frequentie
Geavanceerde instellingen
Producten per Batch
Gebruik de pagingfunctie voor grote catalogi. Als je catalogus bijvoorbeeld 50.000 SKU’s bevat, gebruik dan 5.000 per pagina om de feedgeneratie op te splitsen en de serverbelasting te verlagen. De producten worden na het genereren samengevoegd in één feedbestand.
Debug Geheugengebruik
Schrijf het geheugengebruik weg naar het logbestand: var/log/googleshopping.log


Generatie-instellingen
Alle actieve feeds worden hieronder weergegeven in het overzicht.
De .XML-URL is de link die je kunt gebruiken in je account. Met het oog op bepaalde cache-instellingen in de browser is het ook mogelijk om de feed te downloaden om er zeker van te zijn dat je de meest recente versie bekijkt. Aan het einde van het XML-bestand staat een kleine opmerking waar je de tijd van generatie en het aantal producten kunt terugvinden.
Let op: Zorg ervoor dat je de configuratie opslaat nadat je instellingen hebt gewijzigd en vóórdat je de feed genereert.